{
you're reading...
BSD, Conky, Linux

Conky – een lichtgewicht systeemmonitor

In navolging van het artikel in Linux-magazine van Koen Vervloesem (juli 2009, jaargang 10, nummer 3; p8-12) en een post op Digiplace ben ik ook beginnen knutselen met Conky. Hier dus ook een korte tutorial en mijn ervaringen.

Wat is Conky?
Op hun site omschrijven ze zichzelf als een lichtgewicht systeemmonitor voor X die informatie weergeeft op je bureaublad en dat werkt op Linux en BSD.
Ze vertellen er geen leugens… Maar betekent dat nu concreet?
Het gemakkelijkste is om dit te tonen met een afbeelding:

detail Conky

detail Conky

Conky toont dus informatie over je systeem, direct op het bureaublad.

Hoe werkt Conky?

Werken met Conky is niet moeilijk. Is het daardoor gemakkelijk? Ook niet. Conky moet geconfigureerd worden in een tekstbestand. Dat is even wennen, maar je hebt het vrij snel onder de knie.

Installatie
In Ubuntu installeer je Conky als volgt: sudo apt-get install conky, of je zoekt het in de pakketbeheer. Onder andere distro’s werkt dit natuurlijk ook zo.
Het standaard configuratiebestand vind je in /etc/conky/conky.conf . Dit kopieer je best naar je HOME-map, en hernoem het dan naar .conkyrc . Dat open je dan met je favoriete teksteditor. (ik gebruik bv.gedit en open het telkens via de terminal met gedit ~/.conkyrc.)
Dan zie je een tekstbestand dat bestaat uit 2 delen, een deel uiterlijk van Conky, en een deel waarin je de variabelen zet die Conky moet weergeven.
Deze delen worden gescheiden door een regel TEXT. En nu kun je beginnen met configureren.

Doe-het zelf
Het is niet nodig om je .conkyrc zelf volledig te bouwen. Er zijn vele voorbeelden te vinden online, die je dan gemakkelijk zelf aan je wensen aanpast. Deze voorbeelden gaan van rustige en seren ontwerpen, tot ontwerpen die volledig over the top zijn. Een goede site voor voorbeelden is Conky Hardcore.

Conky direct opstarten
Als je wilt dat Conky automatisch opstart samen met je PC moet je deze toevoegen aan de opstart-toepassingen.
Bij Ubuntu gaat dit als volgt: Systeem > Voorkeuren > Opstart-Toepassingen en dan voeg je als commandoregel /usr/bin/conky toe.

Conky Opstart Toepassing

Conky Opstart Toepassing

Mijn Conky
De basis van mijn .conkyrc komt ook ergens van op het wereldwijde web, en post ik dus ook graag hier. Wie interesse heeft: http://dl.getdropbox.com/u/1075783/conkyrc_vb_LH.txt
En dan nog een screenshot van het geheel om het af te maken:

Conky Bureaublad

Conky Bureaublad

Reacties

2 gedachtes over “Conky – een lichtgewicht systeemmonitor

  1. Mooi. Geektool voor Mac lijkt daar een beetje op. Maar al die systeeminfo staat bij mij niet op mijn bureaublad. Ik begrijp daar toch niets van šŸ˜€
    Ik heb mijn dock nu ook rechts staan. Eigenlijk ziet mijn bureaublad er nu een beetje als het jouwe. Een screenshot via Dropbox: Desktop Tijl

    Geplaatst door Tijl Vandersteene | september 21, 2009, 3:10 PM
    • Leuk dat je bepaald to-do’s op je desktop hebt. Ik gebruik daarvoor een applet in Avant Window Manager, maar op de desktop is misschien nog handiger… misschien moet ik toch maar eens leren werken met TomBoy Notes. Wat rechts staat (maar ondertussen al links…) is geen echte dock, maar gewoon een taakbalk met applicaties die ik vaak gebruik. Op die manier vind ik het mooier dan een snelkoppeling… Ondertussen, jawel ik heb al gespeeld met de laptop sinds het artikel, maak ik gebruik van Avant Window Navigator, wat dan wel een echte dock is, en ik moet zeggen, ik kan er wel aan wennen, en qua eyecandy kan het wel tellen.

      Geplaatst door Lennert | september 21, 2009, 5:58 PM

Geef een reactie

