{
you're reading...
identica, Linux, microblogging, twitter

Microblogging via je Linux-desktop

Gwibber & Choqok

Microblogging was in 2009 een online hype. In 2010 is het niet langer een hype, maar een feit. Zelf maak ik al een tijdje gebruik van Twitter en Identica, en ben ik al even lang op zoek naar de perfecte desktop toepassing.

Ik heb twee toepassingen gevonden die hier voor in aanmerking komen, wegens het simpel feit dat ze twitter en identica kunnen combineren. Deze zijn: Gwibber & Choqok. Beide toepassingen zijn te vinden in de Ubuntu repositorys.

Elk van deze twee heeft zijn voor- en nadelen.
Als GNOME-gebruiker vind ik het de GNOME-integratie van Gwibber heel erg leuk. Net als het feit dat je je facebook-updates kunt laten opnamen in de tijdslijn.
Gwibber werkt sinds versie 2.0.0 erg onstabiel. Soms valt het gewoon uit, en sommige functies werken niet goed. Zo werkt het klikken op een hashtag in een bericht niet. Wat ik dan wel heel plezierig vind is dat de verschillende diensten in 1 tijdslijn worden weergegeven.
Maar wanneer een nieuwe versie van Gwibber verschijnt zal ik deze zeker nog eens bekijken.

Choqok heb ik geïnstalleerd nadat Gwibber niet meer aan mijn wensen voldeed. Nu ik het al een dikke maand gebruik ben ik er meer en meer tevreden van. Op mijn GNOME-desktop zie je niet echt dat het een eigenlijk een KDE-programma is. Het werkt ook stabieler dan Gwibber. 1 nadeel vind ik dat als je op een hashtag of gebruiker klikt dat deze in een nieuw venster geopend worden. Een nieuw tabblad zou handiger zijn.

Wie wil mag me natuurlijk ook altijd volgen via Twitter: http://twitter.com/schwarz_p of Identica: http://identi.ca/schwarzproductions

Reacties

Een gedachte over “Microblogging via je Linux-desktop

  1. Ik gebruik voor AIR applicaties als Seesmic en Tweetdeck. Het werken met meerdere kolommen heeft grote voordelen.

    Van de native clients vind ik Chokoq afgezien daarvan ook inderdaad de betere.

    Geplaatst door René | januari 21, 2010, 4:20 PM

Geef een reactie

