{
you're reading...
podcast, vrije software

De koetsier poetst de podcast

podcast1.inleiding

Ik luister graag naar de radio en kijk graag tv, maar heb er niet altijd tijd voor. Of ik luister/kijk wel, maar kan niet goed volgen omdat ik met iets anders bezig ben.
Jammer als er dan net iets interessants verteld word. Maar het internet heeft daar een fantastische oplossing voor: podcasts. Podcast bestaan al jaren, maar ik maak er nog niet zo lang gebruik van. Nu vraag ik me af waarom, want ik vind het echt fantastisch. (tijdens het schrijven deze post luister ik ook naar de Linux Outlaws-podcast)

2.definitie

Net als altijd is een definitie niet zo simpel. Ik zal eerst een paar trefwoorden neerplaatsen, die ik dan zal koppelen aan de term ‘podcast’

  • RSS-feed
  • audio of video
  • (regelmatige) episodes
  • download

Moest ik het mezelf makkelijk maken zou ik nu kunnen zeggen: “Een audio- of videobestand dat uitkomt in episodes dat je download via een RSS-feed”
Ik zou ook correct zijn, dat is wat een podcast is. Maar er valt natuurlijk veel meer over te zeggen.
Podcasts zijn het gemakkelijkst in gebruik met de juiste software, een podcast client. Deze gaan van heel basic, tot uitgebreid. (meer daarover in 4.software)
Deze podcasts zijn dus gemakkelijk (en plusminus automatisch) te downloaden, en daarna te beluisteren op je computer, laptop, mp3speler, …

!!LET OP: op sommige podcast rusten auteursrechten, waardoor je deze bv. alleen maar mag downloaden en zelf beluisteren. Haal dus niet alle coole podcasts binnen en ga ze afspelen in het lokale café. Hou dit dus in de gaten zodat je niet in de problemen raakt.!!

Maar goed: over naar het praktische gedeelte.

3.voorbeelden

Een podcast die een heel groot deel van Vlaanderen (en misschien daarbuiten) kent en beluisterde is de ‘Start-to-Run-podcast’ met Evy Gruyaert. Deze podcast bevat 28 afleveringen die je moesten helpen om 5km te kunnen lopen. Terwijl je dus luisterde (en liep) werkte je aan je conditie, afgewisseld met muziek. Ik geloof dat ik daarmee ook heb aaangetoond dat podcasts ook nuttig kunnen zijn, en niet enkel ter ontspanning dienen.
Een podcast kan verschillende doelen hebben. Het voorbeeld van hierboven zette aan tot sporten, maar je hebt ook informatieve podcasts, ontspannende podcasts, podcasts die aanzetten tot gesprek, …
Hier een lijstje van podcasts waarop ik geaboneerd ben, en dus regelmatig naar (probeer) te luisteren. °))) betekent een link naar de feed

Studio Brussel podcasts: StudioPod °))) ; De podcast van Sofie °))) ; Tomas staat op! podcast °))) (Audio-Nederlandstalig)
Een samenvatting van een hele week Studio Brussel, De wereld van Sofie en Tomas staat op. Erg leuk als je bijvoorbeeld een aflevering gemist hebt. Als je al een trouwe Studio Brussel-luisteraar bent niet zo heel erg nuttig, tenzij je iets per se wilt herbeluisteren.
metalcast: °))) (Audio-Engelstalig)
Afleveringen van ruim een uur waarin de hele tijd metal gespeeld word, met wat achtergrondinfo erbij. Goed voor metal-fans.
Linux Outlaws: °))) (Audio-Engelstalig)
Eigenzinnige podcast waar in afleveringen van een anderhalf uur waarin gesproken word over Linux en vrije software. Heel handig is dat in de beschrijving van elke aflvering een duidelijk overzicht staat van de besproken onderwerpen. Opgedeeld in volgende onderdelen: ‘releases & news’; ‘microwatch’; ‘spotlight & ‘feedback’ Elke aflevering wordt afgesloten met een straapje vrije muziek.
Shot of Jaq: °))) (Audio-Engelstalig)
Korte afleveringen (ongeveer een kwartier) waarin een vrije software-onderwerp wordt besproken, waarna de discussie verder gaat op het web. (twitter, identi.ca en hun website) De laatste onderwerpen die werden aangesneden waren oa: Hoe je Software project financieren? – Hoe/waarom krijgen we hedendaagse jongeren aan het programmeren? – Wat vind je van blogplanets, en hun nut? – …

Andere podcasts zijn natuurlijk welkom als tip.

4.software

Natuurlijk kun je telkens als je denkt dat een nieuwe aflevering aankomt een hele dag de webpagina van de show gaan refreshen. Maar dat is lastig als je tientallen podcasts volgt. Daarom is het gemakkelijker om software dit voor jou te laten doen: een ‘podcast client’.
Deze gaan op de zelfde manier te werk als gewone RSS-clients (om bijvoorbeeld blogs te volgen). Je voegt de feed toe aan de client van je keus, en deze waarschuwt je als er een nieuwe aflevering is. Dan kun je hem gewoon via de client downloaden. De ene client gaat hier verder in dan de andere. Sommige zijn een combinatie tussen een RSS-lezer en een podcast-client.: je kunt zowel blog- als podcastfeeds toevoegen. Deze clients houden het dus vrij basic: je ziet of er nieuwe afleveringen zijn en kunt deze downloaden. Andere gaan dan verder door in hun client een mediaspeler toe te voegen. Je voegt de feeds toe, en na ze te downloaden kun je ze in het programma zelf afspelen. Of in je mediaspeler kun je feeds toevoegen, en daarin dan afspelen.
Een voorbeeld van die laatse is bijvoorbeeld rhythmbox (standaard mediaspeler onder GNOME).
Heb je geen behoefte om je podcasts te koppelen aan je gewone muziekbibliotheek kun je misschien eens een kijkje nemen naar Miro (beschikbaar voor Linux en Windows). De gedownloade audio- en videopodcast kun je direct afpelen in Miro zelf.
Mijn favoriet is gPodder. Deze is een van de basic clients waar ik over sprak. Feed toevoegen, en downloaden. Meer heb ik niet nodig.

podcast clients

Podcast Clients: Rhythmbox, Miro, gPodder (klik voor groter)

podcast_logo door derrickkwa – cc-by

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

twitter

  • RT @themiltron: scully: victim died of multiple stab wounds mulder: *throws her a file* ever heard of the knife alien | 7 hours ago
  • RT @LeBearGirdle: [Dentist waiting room] Me: [chanting] teeth, teeth- Other patients: teeth, TEETH Secretary: [pounding her clipboard] T… | 7 hours ago
  • RT @notacroc: 🎉🎉 BIG NEWS 🎉🎉 you can get the chrome plugin for Jeffy Spaghetti thanks to @Fatsgordo!!! It makes everything better https://t… | 20 hours ago
  • RT @notacroc: [alternate universe where jesus christ's name was jeffy spaghetti] ME: *hears some horrible news* jeffy spaghetti | 20 hours ago
  • Congé tot na nieuwjaar. Dus de eerste tot-volgend-jaar's heb ik al gehad. | 2 days ago

Ik schrijf ook op:

Creative Commons

Creative Commons License
OpenBronBlog van Lennert Holvoet is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen 2.0 België licentie.

Mobile Vikings

Become a Viking

