{
you're reading...
diaspora, facebook, vrije software

Diaspora*

dandyFacebook. Iedereen heeft er al wel eens van gehoord. Zeker nu Zuckerberg door Time Magazine tot Person of the Year (1) is uitgeroepen. Waar iedereen ook al eens van gehoord heeft zijn de privacy issues rond het sociaal platform. Een aantal studenten hadden daar geen zin meer in, en zochten dus centjes om hun eigen open source online poezie-boek te kunnen maken. Veel mensen vonden dit wel leuk, en voor ze het wisten hadden ze via Kickstarter (2) meer dan het benodigde bedrag verzameld. Goed. Starten dan maar.
Na een hele tijd code kloppen konden ze met een product naar buiten komen. De software is nog Alpha-software (dus nog volledig in ontwikkeling) en heel regelmatig zie je dus nieuwe dingen verschijnen. (Net merkte ik dat er nu ook notificaties ingebouwd zitten.)
Diaspora kan door iedereen op zijn eigen server geïnstalleerd worden. Ik zag hier al direct een heleboel mogelijkheden voor. (Hoe cool zou het niet zijn om bv. als jeugdbeweging Diaspora te gebruiken als website) Een nadeel is wel dat het in Ruby On Rails (RoR) geschreven is, en je hiervoor niet bij elk hosting bedrijf terecht kan. De installatie is ook een stuk lastiger dan een CMS dat met php werkt.
Voor wie gebruik wil maken van Diaspora, maar geen zin heeft om het zelf te installeren, bestaat er joindiaspora.com. Nu werkt het enkel nog via een invite systeem, maar wie een uitnodiging wil mag me gerust mailen op lennertholvoet @ gmail . com of speel me je mailadres door via twitter of identica (@schwarzprod). Als op het joindiaspora? Dan mag je daar gerust mijn vriendje worden: schwarzprod@joindiaspora.com
Een van de beste features van Diaspora vind ik de aspecten. Zo plaats je personen in een groep, en kun je ervoor kiezen om bepaalde berichten enkel naar die mensen te sturen.
Al een aantal keer las ik online iets in de trant van ‘Diaspora zal nooit facebook kunnen verslaan’. Dat is, zoals ik het zie, ook niet de bedoeling. Diaspora is software, die je zelf installeert voor jouw doeleinden. Ik zie het niet als een service. Daarom is het ook zeer goed dat het open source is. Iets nodig dat je er nog niet inzit? Schrijf het zelf. Simpel toch… Door de vrije broncode denk ik dat we binnenkort ook fork’s zullen krijgen. Bijvoorbeeld een Diaspora Light, die wel in php geschreven is, zodat ook minder technisch aangelegde personen dit kunnen installeren.
Ja, ik ziet dit Diaspora wel volledig zitten, en hoop er ooit iets nuttig mee te kunnen doen.

UPDATE:
Kevin Kleinman Kevin Kleinman

Misschien waard om toe te voegen: er zijn ook pods waar je zonder invites kunt registreren. Het is een gedistributeerd sociaal netwerk en er zijn nog zat servers die precies dezelfde software draaien. De meest stabiele is naar mijn idee geraspora.de maar die richt zich speciaal op Duitsers. Een andere grote is diasp.org maar daar zijn meer dan eens problemen bij. Een goed middel is podup.sargodarya.de maar helaas kan daarin niet weergegeven worden of de software up to date is. 😉

Bronnen:

1: http://www.time.com/time/specials/packages/0,28757,2036683,00.html
2: http://www.kickstarter.com/projects/196017994/diaspora-the-personally-controlled-do-it-all-distr

Reacties

4 gedachtes over “Diaspora*

  1. Installatie: Maak je daar niet teveel zorgen over.

    De lifecycle van zulke projecten is als volgt: Ontwikkelaars ontwikkelen. Early adopters adopten early. Grote groepen Users volgen. Pas in die laatste twee stappen, is installatie nodig.

    Ik ben Diaspora (en Rails en Drupal) developer, en mij kost het niet meer moeite. In werkelijkheid kostte het me minder moeite om een Diaspora (correct) aan te steken, dan om een Drupal (correct) te installeren.
    Je maakt je zorgen over het PHP-hostje waar je Diaspoira niet kunt installeren. Begrijpelijk. Maar Diaspora /is/ geen PHP-appje.
    Diaspora gebruikt noSQL databases (redis en MongoDB), queing servers, socket-servers, enzovoort. Het draait op Ngnix, of met wat werk op een Apache.

    In plaats van het installeren op je zoveelste weinig-pleuro-host.eu accountje, focusen we op turnkey setups op bijvoorbeeld Linode. Of kant-en-klare amazon images. Of ready-to-to-go Ubuntu-LiveCDs. Kortom: in plaats van het “ouderwetse” gepiel met een database, FTPen, enzovoort, installeer je het op een nieuwerwetse manier: in een “cloud” netwerk.

    Geplaatst door Bèr Kessels | december 27, 2010, 5:50 PM
  2. Ik heb deze DVD gevonden: http://diasporatest.com/index.php/Live_dvd_diaspora (via Michael Chrisco)

    Geplaatst door Lennert | december 28, 2010, 5:18 PM

Geef een reactie

twitter

Ik schrijf ook op:

Creative Commons

Creative Commons License
OpenBronBlog van Lennert Holvoet is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen 2.0 België licentie.

Mobile Vikings

Become a Viking

