{
you're reading...
vrije software

GNOME3

Anderhalf jaar geleden had ik het al eens over GNOME Shell. GNOME Shell was zo een beetje het ‘tesplatform’ voor wat GNOME3 moest worden. Fedora15 gebruikt standaard deze GNOME3, die nu al een tijd uit is. Ik vind het goed. Het ziet er fijn uit en werkt logisch. Het is even wennen als je van GNOME2 komt, maar dat gaat heel snel.

GNOME3 - screenshot

GNOME3

Toch zijn er een paar vreemde dingen aan GNOME3 die mij niet echt stoorden, maar die toch wat logischer konden. Gelukkig zijn er dan de echt slimme mensen van Ars Technica die hier de oplossing voor bieden.

Als je rechtsboven op je naam klikt  kun je een aantal instellingen veranderen en uitloggen. Wat ontbreekt in dit lijstje is ‘shutdown’. In plaats daarvan vind je enkel ‘suspend’ terug. Blijkbaar vonden de ontwikkelaars van GNOME3 dat mensen hun computer eerder in slaapstand zetten dan hem helemaal af te sluiten. Toch heb ik graag dat als ik mijn laptop voor het weekend achterlaat op het werk dat deze volledig uitstaat. Nu bestaan er 2 oplossingen voor dat probleem.
Als je ALT ingedrukt houd terwijl je rechtsboven klikt dan verschijnt de mogelijkheid ‘Power Off’, om zo toch de computer volledig uit te zetten. Wil je dat deze optie er altijd staat, dan kun je het pakket ‘gnome-shell-extensions-alternative-status-menu‘ installeren. Na even uit en in te loggen zie je onder Suspend nu ook Hibernate en Power Off staan.

Veel mensen, ik behoor daar niet toe, hebben graag iconen en bestanden op hun bureaublad. Standaard staat ook deze functie uit, omdat het bureaublad niet centraal staat in het ontwerp, in tegenstelling tot GNOME2. Wie dit toch wil kan dconf-editor installeren. Onder org.gnome.desktop.background kunt u dan een vinkje zetten bij show-desktop-icons. Start even Nautilus bestandsbeheer op, en al je iconen staan op je bureaublad.

Rechtboven aan je vensters heb je enkel de sluit-knop. Bij het werken met GNOME3 mis ik de maximaliseren en minimaliseren knop niet echt, maar wie deze toch wil kan gconf-editor installeren. Bij /desktop/gnome/shell/windows zie je bij button_layout :close. Breidt deze uit door de gewenste knoppen toe te voegen. De mogelijkheden zijn close, minimize, maximize en menu. Alles wat je voor de dubbele punt zet komt links te staan, wat na de dubbele punt komt staat rechts.

Dus. Vind ik GNOME3 fantastisch? Ja, ik wil zeker niet meer terug naar GNOME2. Maar… De 3 hierboven beschreven problemen kunnen het wat ingewikkeld maken voor sommige gebruikers. Ook de oplossingen zijn niet heel erg simpel. Zeker Power Off mocht als default in het menu staan. Voor de bureaublad iconen en de vensterknoppen mocht een simpelere oplossing geboden worden. Deze had niet misstaan in het standaard System Settings.

Reacties

5 gedachtes over “GNOME3

  1. Ik werk dus voorlopig nog met Unity. Ik merk een ophoping van vensters omdat ik te veel moet klikken om een venster naar een ander werkblad te verplaatsen. Kan je in Gnome Shell makkelijk met meerdere workscreens werken? Of heb je ook een ophoping en switch je met de taakbalk? Ik mis ook wel de powerlist of hoe dat ook heet uit Windows 7. Daar kan je met de rechtermuisknop snel handige taken oproepen voor dat programma. En dat je in Windows meteen thumbnails van alle open vensters te zien krijgt als je met je muis boven een icoon gaat hangen is ook handig. Zijn er op die vlakken verbeteringen t.o.v. Unity?

    Geplaatst door Sam | juni 13, 2011, 5:54 PM
    • Ik gebruik geen taakbalk meer. Ik wissel tussen openstaande vensters door de Super toets te gebruiken. Dan zie je alle openstaande vensters op dat werkblad (zie screenshot). Wisselen tussen werkbladen: Super+klikken op het juiste blad (of Ctrl+Alt+omhoog/omlaag). Vensters verplaatsen doe je door te verslepen, of Ctrl+Alt+Shift+omhoog/omlaag.

      Geplaatst door Lennert | juni 13, 2011, 6:00 PM
      • Hoe kan je als je op Super drukt alle werkbladen zien als je dat al gebruikt om alle vensters te zien?
        Toont Super ook bvb meerdere tabs in Firefox of enkel het hoofdvenster van Firefox?

        Geplaatst door Sam | juni 13, 2011, 6:08 PM
      • De werkbladen staan rechts. De vensters in het midden. Door naar rechts te navigeren met de muis zie je de werkbladen groter.
        Bv.Firefox toont enkel de hoofdvensters, geen individuele tabs.

        Geplaatst door Lennert | juni 13, 2011, 6:10 PM
  2. @Sam

    Met Unity wekrt jet als volgt:
    Alle werkbladen zie je met de combinatie Super+s, alle vensters binnen een werkblad met de combi Super+w

    Met alleen super krijg je de Dash te zien.

    Meer handige sneltoetsen: http://baudrez.be/2011/04/ubuntu-11-04-configureren-deel-2-shortcuts

    Geplaatst door Dirk Jan | juni 14, 2011, 10:27 AM

Geef een reactie

twitter

Ik schrijf ook op:

Creative Commons

Creative Commons License
OpenBronBlog van Lennert Holvoet is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen 2.0 België licentie.

Mobile Vikings

Become a Viking

