{
you're reading...
social media, tech

Kwaliteitsvolle foto’s tweeten via QRcodes

Soms heb ik een idee waar ik ergens wel tevreden van ben. Of waar ik de handigheid wel van inzie. Laatst kwam dit zo:

Op twitter volg ik met plezier @Jan_Joris. Deze vriendelijke kerel is – begrijpelijk – fan van graffiti, vooral op treinen. Zo plaatste hij vandaag deze tweet: https://twitter.com/#!/Jan_Joris/status/105889718302027777 met een aantal foto’s in. Onlangs zag ik ook een paar jongeren bezig die met hun verfbussen een echt kunstwerk aan het creëren waren onder een brugje. Wat zij maakten wilde ik graag richting Jan_Joris tweeten.
Ik besefte dat ik met mijn smartphone nooit een foto kon maken die hun werk goed genoeg deed uitkomen. En als ik snel naar de slager ga, heb ik zelden mijn beter fototoestel bij 😉

(Semi-)Geek die ik ben had ik direct een visioen van een QR-code in graffiti die ik dan kon scannen en die dan direct een mooie kwaliteitsvolle foto tweette. Dit idee bleef wat malen, en ik bedacht meer en meer praktische toepassingen, ook voor bijvoorbeeld musea of monumenten. (Ook zag ik vrij snel in waarom mijn idee niet direct werkbaar is voor graffiti kunstenaars)

Ik werk mijn voorbeeld aan de hand van het MAS, gewoon omdat ik dat museum graag eens zou bezoeken.
In het MAS staat volgend attribuut, in de tentoonstelling Machtsvertoon: http://www.mas.be/pics/Stad/Bedrijven/Cultuur_sport_recreatie/CS_Musea/MAS/Mensenenmacht.jpg ( Luba boog en pijlhouder, Luba, D.R. Congo © MAS I Collectie Etnografisch Museum – foto: Hugo Maertens )
Ik loop ook rond in dat MAS en wil een foto tweeten van deze pijl en boog en erbij zetten wat het is. Ik stuit op volgende problemen:

  1. Mijn fototoestel op mijn smartphone heeft 5MP. Dat is niet slecht, maar nu ook niet zo denderend.
  2. In veel musea mag geen flits gebruikt worden, wat de kwaliteit van foto’s ook nog eens naar beneden kan halen.
  3. Ik heb mijn kick-ass semi-professioneel toestel bij (moest ik dit hebben) en kan dus wel een mooie foto nemen maar die niet onmiddellijk tweeten.
  4. Ik neem dus toch maar een foto met mijn smartphone, het is geen overdreven kwaliteit maar het kan er mee door.
  5. Ik start mijn twitterapplicatie op, selecteer attach picture, laad op naar yfrog via de trage EDGE verbinding die er binnen is en tik “Luba boog en pijlhouder, Luba – in @MASAntwerpen”
  6. Ondertussen ben ik al 5 minuten kwijt, en er is nog zoveel moois dat ik wil zien en tweeten.

GEVOLG: Ik kan niet alles tweeten wat ik wil of elk museumbezoek zou een week duren.

Daarom zullen musea/monumenten/andere tweetwaardige & fotogenieke dingen en hun eigenaars vanaf nu goed voor mij zorgen door even te luisteren 😉

  1. Een kwaliteitsvolle foto wordt genomen en online geplaatst. Men kiest hiervoor best een korte URL, zoals dat kan via bit.ly,  yfrog.com, imgur.com of een eigen systeem, want 140 tekens is niet zo veel.
  2. Ze maken een tweet-button URL aan die mij toestaat direct te tweeten. Hoe ze dat doen lezen ze hier (https://dev.twitter.com/docs/tweet-button) of in mijn voorbeeld:
    Jullie mogen mijn tussendoortje van deze voormiddag tweeten: http://yfrog.com/kkj3lioj
    Ik maak dus de link aan zoals in de Tweet Button documentatie beschreven staat: https://twitter.com/share?text=Tussendoortje+van+Lennert&url=http://yfrog.com/kkj3lioj&via=lennert_h  (text is de tekst die moet getweet worden, url de juiste URL en via is dan de twitter-account van de instelling)
    Deze URL halen ze door een QR-code generator en die code printen ze netjes af en plaatsen ze bij het correcte werk. Ze zetten er een mooi twitter-logo bij en… klaar. (Deze QRcode staat onderaan)
    Bij de link uit het MAS die ik hierboven plaatste word dit dus: https://twitter.com/share?text=Luba+boog+en+pijlhouder+Luba+D.R.+Congo+(c)+MAS+I+Collectie+Etnografisch+Museum+–+foto:+Hugo+Maertens&url=http://is.gd/vZhjgd&via=MASAntwerpen

Op deze manier heb ik snel een kwaliteitsvolle foto van een kusntwerk getweet, zonder dat ik op een reeks hindernissen stuit.

Is deze oplossing ideaal? Ook niet. Liefst plaatste ik enkel tekst + link in de QR-code, maar niet elke QRscanner staat toe om tekst via eender welke gekozen applicatie te delen. Andere sociale netwerken vallen dus met deze oplossing dus jammergenoeg uit de boot.

Is dit een origineel idee? Ik hoop van niet. Want dat zou betekenen dat er nog te veel crappy foto’s van mooie dingen op het internet circuleren, en dat zou jammer zijn.

Wat moeten jullie nu doen? Mijn tussendoortje via onderstaande QR-code tweeten tiens 😉 En misschien eens aan deze post terug denken als jullie eens iets met kunst (of met iets anders dat gefotografeerd kan worden) doen en dat graag op een kwaliteitsvolle manier getweet zien.

QR_foto

Tweet mijn tussendoortje

Reacties

3 gedachtes over “Kwaliteitsvolle foto’s tweeten via QRcodes

  1. Ik vind dit een geniaal idee, je kan het voorstellen aan de social media manager van de stad Antwerpen. Briljant, en ik volg u ook met plezier! 🙂

    Geplaatst door Jan_Joris | augustus 24, 2011, 9:03 AM

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Kwaliteitsvolle foto's tweeten via QRcodes « Open Bron Blog | Mobiel leren met QR en AR | Scoop.it - augustus 31, 2011

Geef een reactie

twitter

Ik schrijf ook op:

Creative Commons

Creative Commons License
OpenBronBlog van Lennert Holvoet is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-Gelijk delen 2.0 België licentie.

Mobile Vikings

Become a Viking

